Forum Düzeni
Okul Öncesi Eğitim
Çocukların okul öncesi eğitimiyle ilgili paylaşımlara ulaşabileceğiniz bölüm.
Kullanıcı Etiket Listesi

Seçenekler
Seçenekler
Stil
Üyelik tarihi: 13 Temmuz 2018
Mesajlar: 6.474
Konular: 3064
Cinsiyet:Bayan
Seslenenler: 260 Mesaj(lar)
Etiketleyenler: 45 Konu(lar)
Alınan Beğeni: 0
Verilen Beğeni: 0
İlişki Durumu: Yok
Burç: Akrep
Takım: Besiktas
Rep Gücü: 18
Asrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to behold

Standart Çocuklarda Dil Gelişimi

02 Ağustos 2018
# 1
Dil ve konuşma gelişimi iki kısma ayrılır:
1. Alıcı dil (sesleri ve kelimeleri anlama yeteneği),
2. ifade edici dil (anlam iletmek için konuşma ve işaretleri kullanma yeteneği).

Bir çocuğun konuşma ve dil gelişimi 3 yaşından 5 yaşına kadar olan dönemde iyice ilerler. Bu dönemde alıcı dil becerileri çok gelişir; çocuk nesneler ve ilişkiler arasında ince ayrımları yapmayı öğrenir. Ayrıca çocuk çok adım gerektiren talepleri de anlayabilir. Birçok çocuk daha akıcı bir biçimde konuşur ve daha düzenli olarak doğru gramer kullanmaya başlar.


Dil ve Konuşmada dönüm noktaları
3 yaşında:
Alıcı Dil
İki aşamalı talepleri, örneğin 'pijamalarını çamaşır sepetine, terliklerini de dolaba koy' gibi emirleri yerine getirebilmeye başlar.
Yeni kelimeleri hızlı öğrenir ve en bilinen eşyaların adlarını bilir.
'İki' kavramını anlamaya başlar.
Cinsiyet farklarını anlamaya başlar.
Kendi tam isimlerini tanırlar.

İfade edici dil
Çoğulları, zamirleri ve sıfatları daha tutarlı kullanmaya başlar.
Sık sık 'neden' ve 'ne' sorularını sorar.
Üç veya dört kelimeden oluşan karmaşık cümleleri sık kullanmaya başlar.

4 yaşında:
Alıcı Dil
Renklerin isimlerini bilir.
Aynı ve farklı olanları, örneğin çocuklar ile büyükler arasındaki farkları anlamaya başlar.
"Lavaboya git, ellerini yıka ve havluda kurula" gibi üç adımlı talimatları yerine getirebilmeye başlar.

İfade edici dil
Kelimelerin geçmiş zamanlarını kullanmaya başlar.
Beş veya altı kelimeden oluşan karmaşık cümleleri sık kullanmaya başlar.
Başlarına gelen bir şeyi veya bir hikayeyi anlatabilirler.
Açık ve net bir şekilde konuşabilir, yabancılar onları her zaman anlayabilir.

5 yaşında:
Alıcı Dil
Eşyalar arasındaki ilişkileri anlar. Örneğin 'top oynayan çocuk' veya 'ip atlayan kız'.

İfade edici dil
Genellikle bir başka kişiyle sohbet edebilir.
İnsanları ve eşyaları başkalarıyla ilişki içinde adlandırır, örneğin Bay Naci demek yerine Ali'nin Babası der.
'Kaşık' veya 'kedi' gibi kelimeleri tanımlayabilir.

Kaynak: hemensaglikcom

To view links or images in signatures your post count must be 0 or greater. You currently have 0 posts.

Üyelik tarihi: 13 Temmuz 2018
Mesajlar: 6.474
Konular: 3064
Cinsiyet:Bayan
Seslenenler: 260 Mesaj(lar)
Etiketleyenler: 45 Konu(lar)
Alınan Beğeni: 0
Verilen Beğeni: 0
İlişki Durumu: Yok
Burç: Akrep
Takım: Besiktas
Rep Gücü: 18
Asrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to behold
Standart Cevap: Çocuklarda Dil Gelişimi
02 Ağustos 2018
# 2
Dil yetenekleri iki kısma ayrılır: Alıcı beceriler ve ifade becerileri .
Doğumdan önce bile, fetus sesi algılar.. Hamile bayanlar, doğmamış çocuklarının ani yüksek sesler sonrası tekme attıklarını bildirmişlerdir. Yenidoğanın kalp hızı ve emme paternlerini yeni bir çevresel uyaran ile karşılaştığında değişir Yenidoğan özellikle insan sesine alışıktır ve yavaşça fısıldayan ana – baba sına doğru döner. Çocuk büyüdükçe seslere ilgisi devam eder ve 3-4 aylık olduğunda istemli olarak sesin kaynağına doğru döner.

2-3 aylık olunca kendiliğinden müzikal sesler oluşturabilir. Bu anlatıcı sözel dil gelişiminde ilk adımdır.
6 aylıkken çocuklar isimlerine tepki verirler, ve yaklaşık 9 aylıkken sözel rutilelleri izleyebilen, örneğin ‘’ bay –bay’’ diyerek el sallayabilir veya ne kadar büyük olduklarını gösterebilirler. Algılayıcı dil, çocuğun gittikçe artan karmaşıklıkta emirleri anlamasıyla gösterilebilir , örneğin, yaklaşık 1 yaşından itibaren ‘’ topu at’’ gibi tek aşamalı emirleri anlayacaktır. ‘’Bana… göster’’ dendiği zaman iki resim arasında seçim yapabilmesi 18-24 aylık yaşlarda beklenir.
2 yaşındaki çocuk, cisimleri kullanıma göre tanımlayabilir.

18-24. aydan sonra kelime kullanımı hızla artar, standart yapılar bebek konuşmasının yerini alır ve kelime çeşitlemeleri başlar.

3 yaşında, tamlamalar ve zamirler kullanarak daha kompleks bir dil geliştirir Çocuk soru sorma yeteneğini geliştirir. 2,5 yaşında genellikle ‘’ne’’ diye sorarlar ve 3 yaşında en sıklıkla ‘’ niçin’’ diye sorarlar. 5 yaşında yan cümleler ve kompleks cümleler dahil konuşmanın tüm özellikleri kullanabilir. Dil gelişiminin hızı hem çevresel hem de biyolojik faktörlere bağlı gibi görünmektedir.

Dil Gelişiminin Değerlendirilmesi

2 yaştaki çocuklar iki kelimeli ifade kullanmalıdırlar ve bunların en az yarısı anlaşılabilmelidir. 3 yaşında, çocuklar 3 veya daha fazla kelimeli tamlamalar kullanmalıdır Bu gelişimsel aşamaları gerçekleştirmeyi başaramayan çocuklar hem işitme kaybı, hem de algısal ve duygusal bozukluk için değerlendirmelidir.

Dil gelişimindeki gecikmeler, şunlarda her hangi birini kapsayabilir:
1. 3 yaşa kadar anlaşılır konuşma yokluğu
2. 4 yaştan sonra başlangıç sessiz harfleri sıklıkla atlanması
3. 7 yaşından sonra ısrarlı artikulasyon (seslendirme) hataları

Bu gecikmelerden her hangi biri 6 ay veya daha fazla devam ederse, bir konsültasyon başlatılmalıdır.

Prof. Dr. Serap UYSAL

To view links or images in signatures your post count must be 0 or greater. You currently have 0 posts.

Üyelik tarihi: 13 Temmuz 2018
Mesajlar: 6.474
Konular: 3064
Cinsiyet:Bayan
Seslenenler: 260 Mesaj(lar)
Etiketleyenler: 45 Konu(lar)
Alınan Beğeni: 0
Verilen Beğeni: 0
İlişki Durumu: Yok
Burç: Akrep
Takım: Besiktas
Rep Gücü: 18
Asrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to beholdAsrevya is a splendid one to behold
Standart Cevap: Çocuklarda Dil Gelişimi
02 Ağustos 2018
# 3

Dil gelişimi; bebeğin doğduğu andan itibaren başlayan sesleri, kelimeleri, sayıları, sembolleri kazanması, saklanması ile dilin kurallarına uygun olarak kullanmasını içeren bir gelişim alanıdır.

Tüm bebekler doğduğu zaman aynı sesleri çıkarmaktadır.
Zamanla çevrelerindeki kişilerin çıkardığı sesleri taklit etmeye başlarlar ve 1 yaşından sonra ilk kelimeler çıkmaya başlar.

Dil gelişimi ile öğrenme arasında sıkı bir bağ vardır.
Bebekler önce amaçsızca çevresinden duyduğu kelimeleri taklit etmeye çalışır. Daha sonra bu kelimelerin kullanım amaçlarını öğrenerek ihtiyaçları durumunda bu kelimeleri söylemeye ve isteklerine ulaşmaya başlarlar. Yaşına uygun kavramları öğrenmeleri ile birlikte dil gelişimlerinde de artış görülmektedir.

Dil gelişiminde 2-5 yaşları kritik yaşlardır.
Bu yaşlarda dil edinimi ile ilgili adımların atılması ve cümleler kurak konuşmanın akıcı hale gelmesi gerekmektedir.
Günümüzde dil gelişimi ile zeka arasında güçlü bir bağlantı olduğu kabul edilmektedir. Erken konuşan çocukların zeka düzeyinin de yüksek olduğu söylenmektedir. Ancak dil gelişimi zeka için tek değerlendirme aracı olarak kabul edilemez. Diğer gelişim alanlarından bazılarında da yaşıtlarının ilerisinde bir gelişim seyrinin olması gerekmektedir. (Mesela erken yürüme gibi)

Her gelişim alanında olduğu gibi dil gelişiminde de yaşlara göre çocuğunuzun gerçekleştirmesi gereken hedefler vardır. Gelişim bir bütünlük içerir. Bebeğinizin ilk dönemde gerçekleştirmesi gereken davranışlarda görülecek bir aksaklık, tüm gelişim sürecini etkileyebilir. Dil gelişim aşamaları “konuşma öncesi dönem” ve “konuşma dönemi” olarak iki bölümde inceleyebiliriz.

Konuşma Öncesi Dönem (0-9 Ay)
Bu dönem bebeklerin doğduğu andan itibaren çıkardığı sesleri içermektedir. (gıgıldama, mırıldanma, mırıldanma tekrarı gibi) Bu sesler her bebek için evrenseldir.

Yeni doğan dönemi (0-6 Hafta)
Konuşmanın gelişiminde ağız bölgesinde yer alan kasların gelişimi çok önem taşır. Bunun ilk adımı bu dönemde başta bilinçsizce olan emme ve yutma refleksleridir.
Temel ihtiyaç olan yemek yemenin giderilmesinde bu reflekslerin sürekli olarak tekrarlanması, ihtiyaçlarının karşılanması için ağlama davranışının sergilenmesi bebeğin konuşma sesi üretmesi için gerekli nefes alma ve ağız yüz yapılarının gelişimini sağlar.

İlk 3 haftadan sonra bebeğin ihtiyaçlarına göre ağlamanın ses tonlarında farklılaşmalar dikkat çekmeye başlar. Anne bebeğin ağlamasından açlık mı yoksa rahatsızlıktan kaynaklı mı olduğunu anlayabilir.
Emme ve yutma konuşma için ön koşul becerilerdendir. Bu dönem bu ön koşul becerilerin sağlanması için büyük önem taşır. Bu yüzden bu dönemde bebeğiniz için yapabileceğiniz en önemli çalışama emme refleksini güçlendirmek olacaktır.

Gıgıldama Dönemi (6 Hafta-3 Ay)
Artık ağlama sesi dışında bebeğiniz basit sesler çıkarmaya başlar. Bebek rahatsızlığını ifade eden seslerin yanı sıra mutluluğunu ifade eden seslerde çıkarmaya başlar. Ağız kas kontrolü gelişimi devam eder, ancak ağız hareketlerini başlatıp durdurabilir.
2. Aydan sonra bebek çıkardığı sesleri fark etmeye başlar. Ses çıkardıkça mutlu olur, kendiliğinden farklı sesler çıkarırı. Ancak ses üretimi hala refleksiftir.

Mırıldama Dönemi (3-6 Ay)
Bebeğin ses çıkarma üzerindeki kontrolü arttığı gözlemlenmektedir. Dilini yuvarlama, uzatma gibi dil hareketleri dikkat çeker. Bu farklı sesler çıkarmasını da destekleyecek becerilerdir.
Bu dönemde bebeğin çıkardığı sesler refleksif olmaktan çıkmaya başlar, kendi çıkardığı sesleri tekrar eder. Bebek yalnız olduğunda kendi kendine konuşuyormuş gibi görülür.
Bebek ünlü ve ünsüz çeşitli sesleri üreterek bunları tekrar eder.
Ma-ma, ba-ba gibi tekrar yoluyla iki heceli sözcükler oluşturmaya başlar.

Mırıldanmanın Tekrar Dönemi (6-9 Ay)
Bu dönemde bebek çevresinden duyduğu, ilgisini çeken sesleri tekrar etmeye başlar. Çevreden duyduğu sesleri bebek tekrar etmiyorsa dil problemlerinin, işitme kaybı, zihinsel gerilik gibi durumların ortaya çıkabileceği düşünülebilir.

Bebeğinizin ağız hareketlerinde çeşitlik olduğu ve buna bağlı olarak çıkardığı seslerde de artış olması beklenmektedir.
Bu dönemde bebeğinizin daha çok “p,b,d” seslerini çıkartmaya çalıştığını sessiz harflerin yanına sesli harfler ekleyerek, sık tekrarlar yaptığını görebilirsiniz.
Bebeğinizin sosyalleşme davranışlarında artış görüldüğü bu dönemde, insan konuşmalarına tepki verdiği, çevresindeki kişilerin hoşnutluk ve kızgınlık seslerini ayıt edebildiği gözlemlenmektedir.

Konuşma Dönemi (9 ay-6 yaş)
Bebeğin ses ve sözcük taklitleri yaptığı, amaçlı olarak tek sözcük, iki sözcük, üç ve daha fazla sözcüklü ifadeler ve gramer kurallarına uygun konuşma dönemini içermektedir.

Ses Sözcük Dönemi (9-12 Ay)
Artık ses oyunları yapmaktan zevk alan bebeğinizin, insan seslerini bilinçli bir şekilde taklit ettiğini görebilirsiniz.
Sık sık yaptığı mırıldanmalar sanki bir yetişkin konuşmasına benzemektedir.
1 yaş civarında bebeğinizin ilk sözcüğünü söylemesi beklenmektedir. Ayrıca birkaç kelimeyi ve jesti anlayabiliyor olması, dili öğrenmeye hazır olduğunu göstermektedir.

Tek Sözcük Dönemi (12-18 Ay)
Çocuğunuz artık gerçek konuşmaya geçmek için hazırdır. Çocuğunuzun rastlantısal tekrarlar şeklinde oluşturduğu sözcükler, belirli bir durum ya da nesneyi belirtmek için tutarlı ve doğru bir şekilde kullanılmaya başlar.
1-2 yaşlarında görülen bu gelişim çocuğunuzun konuşma becerilerinde artış olduğunu göstermektedir. Söylediği kelimelere sizlerin vereceği olumlu tepkiler, çocuğunuzu daha çok kelime kullanma yolunda motive edecektir.

Çocuklar öncelikle çevrelerinde sık olarak gördükleri kişi, nesne, oyuncak, yiyecekleri isimlendirecek kelimeler kullanmaya başlar. Bu, aynı zamanda bilişsel gelişim içinde bir basamaktır.

(Kavram öğrenimi)
Bu dönemde çocuğunuz tek sözcük ile pek çok şeyi anlatmaya çalışır. Anlatmaya çalışırken işaret etme, gösterme davranışlarından yaralanır. Örneğin bir resmi göstererek “dede” dediğinde, çocuğunuzun kişileri tanıdığını ve adlandırma yapabildiğini görürsünüz. Dedenin giydiği montu gösterip “dede” dediğinde bu “dedenin montu” anlamına gelmektedir. Bir kelimeyi söylerken çocuğunuzun “ses tonu, kullandığı jest ve mimikler size sunduğu önemli ipuçlarıdır. Bu ipuçlarının ne kadar farkında olup ifadelerinizde kullanırsanız, çocuğunuzun dil gelişimini o kadar olumlu yönde desteklemiş olursunuz.
Oyunlarda kullandığı hareketleri isimlendirmek onun eylemleri ifade etmesini kolaylaştıracaktır. Bu şekilde çocuğunuzun iki kelimeleri cümleler kurması kolaylaşacaktır.
Çocukların bu dönemde alıcı dilleri ifade edici dilden daha gelişmiştir.

İki Sözcüklü İfadeler Dönemi (18-24 Ay)
Çocuğunuzun alıcı dili geliştikçe, kavram bilgisi de gelişmektedir. Zamanla bu kavramları ifade ederek ifade edici dil gelişimi de sağlanmış olacaktır.
Bu dönemde kavramlar ile ilgili farklı kelimeler öğrenerek, çocuğunuz öğrendiklerini bir araya getirmeye çalışır. Örneğin önce “anne” yi öğrenmiştir. Zamanla “anne gel, anne git” gibi kelimeleri yan yana getirerek isteklerini daha iyi ifade etmeye başlar.
Çocuklar bu dönemde öğrendiği kelimeleri saf şekliyle yan yana getir. Herhangi bir ek ve çekim kullanmaz. Ancak ikili kelimeleri yan yana kullandıkça çocuğunuz kendi ana dilinin gramer yapısını da öğrenmeye başlar.
İki sözcüklü cümle döneminde çocuklar daha çok vurgu kullanmaktadır

Üç ve Daha Fazla Sözcükle İfade Dönemi (2-3 Yaş)

İki kelimelik cümleler 2 yaştan sonra yerini 3 ve daha fazla kelimenin yer aldığı cümlelere bırakır. Artık çocuğunuz tek bir düşünceyi ya da isteği ifade ederken 3-4 kelimeyi bir araya getirmektedir.
Çocuğunuz mantıklı, anlamlı cümleler kurar.
Basit emirleri yerine getirebilir ve basit sorulara cevap vermeye başlar
Sözcük hazinesi gelişen çocuğunuzun çevresi ile kurduğu sözel iletişim artar
Çocuğunuz soru sormak, istek ve emirlerini ifade etmek için ses tonunu değiştirmektedir.
3 sözcük kullanımından sonra zamanla ekler, sıfatlar ve zamirler kullanmaya başlar. Böylece cümlelerde daha çok kelime kullanmaya başlayacaktır.
Bu dönemdeki cümlelerde kelime artışları, ya kelimeleri yan yana getirerek yeni bir cümle oluşturma şeklinde (anne çorap giy) ya da kelimelere özellik ekleme şeklinde (çok büyük kamyon) ortaya çıkmaktadır

Gramer Kurallarına Uygun Konuşma Dönemi (3-6 Yaş)
3-4 yaş çocuğunuzun kelime haznesinin daha da geliştiği bir dönemdir. Farklı sözcükler öğrenirken bu sözcükleri esnek bir şekilde kullanmaya başlayarak, kullandığı kelime ve cümle kalıplarında değişiklikler dikkat çekemeye başlar.
Kendini ihtiyaç ve düşüncelerini rahatlıkla ifade edebilir. Yaşadığı olayları ve duyguları kısaca çevresindeki kişilerle paylaşır.
Cümlelerin gramer yapısını anlamaya başlar. Özne yüklem ve nesne arasındaki işlevsel ilişkiyi anlar ve çekimleri kullanmaya başlar.
3 yaş civarında çocuklar “ne, kim, nereye, ne zaman ” sorularına cevaplar vermeye başlar. 4 yaşa doğru kendi soru formalarını kendisi oluşturur.
4-5 yaşlar dilin tam olarak kolay ve doğru kullanıldığı dönemlerdir. Kelime haznesi 1000 e yakındır. Cümle yapıları daha karmaşık bir hal almaya başlar. Çoğul kullanımlar doğru olarak yapılmaktadır.
5-6 yaşında çocuğunuz bir yetişkine benzer bir dil kullanmaya başlar. Sosyal etkileşimde yaşıtları ile konuşmalar artar ve daha anlaşılır bir hal alır.
Yaşadığı olayları sırasına uygun olarak anlatmaya başlar. Ve cümleleri bağlamak için bağlaçlar kullanır. “Annem ayakkabısını giydi ve dışarı çıktı” dili kullanımı bir yetişkin diline benzer. Sosyal etkileşimde konuşma artar ve anlaşılır biçimde olduğu görülür.
6-7 yaşlarında çocuğunuz artık ilkokula hazırdır. Sözcük sayısı ortalama 2000 civarındadır. Arık konuşma dışında dinleme süreside artmıştır. Kelimelerin telaffuzları düzgün kelimeler oldukça çeşitlidir.

Elif Biçer

To view links or images in signatures your post count must be 0 or greater. You currently have 0 posts.

Konuyu 1 kişi okuyor. (0 üye ve 1 misafir)
 
Seçenekler
Stil

Benzer Konular
Konu
Konuyu Başlatan
Forum
Cevap
Son Mesaj
Arthur
Dersler
0
25 Temmuz 2018 12:38
Renksiz
Sağlık Köşesi
0
23 Temmuz 2018 14:37
Tomris
Anne ve Çocuk
0
25 Aralık 2017 15:07
Tomris
Kulak Burun Boğaz
0
24 Aralık 2017 00:49
Tomris
Bunları Biliyor musunuz?
0
12 Aralık 2017 15:17



Ticarî amaç gütmeden, maddî bir menfaat elde etmeden internet yayınlarına olanak sağlayan global bir paylaşım ağı olan ForumDenizi, adından ve vasfından da anlaşılabileceği üzere bir forum sitesidir. Forum siteleri, tıpkı sosyal medya ve interaktif sözlükler gibi 5651 sayılı kanunun 2. maddesinin 1. fıkrasının "m" bendine göre Yer Sağlayıcı olarak faaliyet göstermekte olan, hizmet ve içerikleri barındıran sistemleri sağlayan veya işleten platformdur.
5651 sayılı kanunun 5. maddesine göre yer sağlayıcı, yer sağladığı içeriği kontrol etmek veya hukuka aykırı bir faaliyetin söz konusu olup olmadığını araştırmakla yükümlü değildir. Başka bir deyişle ForumDenizi üzerinden yapılan yazılı, görsel ya da işitsel paylaşımlardan doğabilecek yasal sorumluluk, mezkur içeriği paylaşan ForumDenizi üyesi gerçek kişilere aittir. İlgili kanunun anılan maddesinin 2. fıkrasında da çok açık bir biçimde öngörüldüğü üzere; yer sağlayıcı, yer sağladığı hukuka aykırı içerikten, ceza sorumluluğu ile ilgili hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunun 8 inci ve 9 uncu maddelerine göre haberdar edilmesi halinde ve teknik olarak imkân bulunduğu ölçüde hukuka aykırı içeriği yayından kaldırmakla yükümlüdür.
Açıklanan hukuki dayanaklar temelinde, hak ihlâli iddiasında bulunan hak sahipleri İLETİŞİM linkinden yer sağlayıcı ForumDenizi yöneticilerine ihtarda bulunarak bahse konu hususu tebliğ etmeleri halinde incelemeler yapılıp, en geç 2 gün içerisinde gerekli işlemler tesis edilecektir.
5101 sayılı yasayla degişik 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu gereğince ForumDenizi üzerinde telif hakkı bulunan MP3, video vb. eserlerin paylaşımı T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından hak sahipliği verilmiş olan MÜ-YAP tarafindan yasaklanmış olup, yasal işlem olması halinde, paylaşan kişi ya da kişilerin bilgileri gerekli kuruma verilecektir.